Thursday, June 20, 2013

Pertanyaan yang pelik dan tiba-tiba...

Setiap hari Isnin Amni balik dari sekolah lewat dari hari biasa. Saya pula sedang sibuk di dapur.  Pukul 2.00 dia akan ke sekolah agama pulak, jadi semuanya perlu pantas. Saya tak sempat keluar menegurnya dan dia pun tak sempat menegur saya.  30 minit saja masa yang ada untuk dia bersiap, solat dan makan, jadi saya pun tak mahu mengganggunya. 


Kalau dah kelam kelibut, Mochi pun tak sempat layan...
maaflah sangat... mak buzy...


Sedang dia makan, sayapun tak banyak bertanya kerana tak mahu mengganggu dia mengunyah makanan. Kalau asyik bercakap, nak mengunyah pun jadi lambat, sedangkan saya mahu dia sempat habiskan makan sebelum van sekolah sampai.

"Ibu, tahu tak cerita Cinta Jangan Pergi?" Soal Amni tiba-tiba. Tanpa hujung pangkal, topik drama pulak yang ditanyanya.

"Haaah?!!! Cerita apa tu?" Soal saya balik. Pelik bila dia bertanya tentang drama Melayu, kalau cerita Anime tu saya faham jugak sebab minat dia.

"Kenapa tiba-tiba tanya pasal cerita tu?" Saya bertanya lagi sebab memang pelik binti hairan.

"Hehe.." Dia cuma gelak tapi tak sempat menjawab sebab van sekolah dah sampai.

Hati dan otak kepala emak ni kan boleh berfikir 1001 macam. Pelik, tertanya-tanya, hairan, semua ada. Jadi saya pun men-google.

Pertama yang saya google tajuk drama Cinta Jangan Pergi. Ohhh...drama di TV9 setiap Sabtu dan Ahad pukul 8.30 malam. Dah lama rupanya cerita ni, sebab dah masuk Episod 21.  Mungkin tengah meletop sampai budak sekolah rendah sibuk bercerita.  Kalau dah bercerita, tentu sebab
budak-budak ni mengikutinya.

Kerana curious, saya kemudian men-google pulak sinopsis Cinta Jangan Pergi. Nak tau jugaklah cerita pasal apa sampai budak sekolahpun mengikutinya. Dulu masa deman drama Adam dan Hawa, Amni juga yang menyampaikannya pada saya dek kerana kawan-kawan di sekolah terjerit-jerit menyanyi lagu Muara Hati.

Petang tu bila dia balik sekolah, dia bertanya lagi satu soalan pelik, "Ibu tahu tak cerita Teduhan Kasih? Kawan Amni kata cerita tu dari novel tukar ke drama."

Sudah....drama Teduhan Kasih pulak...

"Banyak nyer drama yang kawan Amni tengok. Tu cerita pasal apa pulak?" Saya cuba bertanya, mana tahu kawan dia sudah bercerita panjang.

"Kawan Amni cakap cerita pasal perkahwinan..."

Jawapan budak...suaranya sangat innocent...Kelakar pun ada bila dia menjawab begitu.

"Laa..ingat cerita pasal kasih sayang emak mengajar anak tips siapkan homework..." Usik saya.

"Ibu ni... Orang cakap betul-betul ni..."

Sambil tergelak saya menjawab, "Ibu pun cakap betul-betul jugak ni... Kalau cerita cinta-cinta ke perkahwinan ke, tak tengok pun tak pe..."

"Taklaaa...bila kawan-kawan cerita macam banyak sangat benda yang Amni tak tahu..." Dengar dia bercakap begini, terasa bahaya jugak peer pressure di kalangan budak sekolah ni kan...

Jadi saya google lagi  drama Teduhan Kasih dan sinopsis Teduhan Kasih.  Rupanya drama Teduhan Kasih ni mengisi Slot Akasia TV3. Dah lama jugak cerita ni sebab dah masuk episod 21.  
Saya beri Amni baca sinopsis drama dan cuba mengujinya, "Amni nak tengok ke?" 

"Emmm...tak minat lah cerita macam ni. Macam tak sesuai ngan budak je..." Dia akhirnya menjawab. Sinopsis pun tak habis dibacanya.

Hehe... Bagus...bagus...nasib baik!


Adi Putra pelakon Teduhan Kasih. Agaknya budak-budak sekolah berangan kalaulah dia jadi cikgu Math...pasti daku score dan fokus...hmm...lagi tak fokus ada laaa...hehe...


 
Kadang-kadang, kita yang migrain bila anak tanya soalan yang pelik-pelik...

Janganlah tanya soalan-soalan macam tu lagi? Emak fenin...

2 comments:

afeezz said...

assalamualaikum kak nija

semalam first time sy tgk drama teduhan kasih tuh.. bg sy la.. drama melayu ni byk yg negatif dr positif. dengarnya dalam cerita teduhan kasih ni ade kes rampas merampas suami orang pastu ade kes anak melayan mak dengan cara yg sgt kurang ajar...

Asnija said...

Salam Afeez,
Tak boleh bayang kalau budak sekolah tengok ni tanpa bimbingan ibubapa. Lagipun waktu maghrib...